5 redenen waarom jouw site niet bovenaan in Google staat

Stel je voor: je hebt een website en omdat je graag meer bezoekers wilt, ga je SEO doen. Misschien doe je het zelf, met behulp van plug-ins als Yoast of Rank Math en wat online research. Of je laat het doen, door een marketingbureau dat ‘ook gespecialiseerd is in SEO’. Je steekt veel uren in het krijgen van groene bolletjes of betaalt een half jaar lang een flink bedrag per maand. En dan gebeurt er… niets! Weinig tot geen clicks, geen bezoekers en geen conversies. Hoe kan dat nou? Hier zijn vijf redenen waarom je site niet bovenaan in Google staat.

Een andere site staat bovenaan in Google

Allereerst: omdat een andere site al bovenaan staat in Google. Nogal een open deur zou je zeggen, maar dit is wel een essentieel gegeven. Er kan maar één site per zoekterm op #1 staan en er kunnen er maar tien in de top 10. Oftewel: je moet rekening houden met de competitie. Als er tien sites zijn die het beter doen dan jouw site voor een bepaalde zoekterm, zul je hier niet bovenaan in Google voor komen.

Je content is niet goed genoeg

Wanneer wij dan vervolgens gaan kijken waarom een site niet goed scoort voor een bepaalde zoekterm, is het eerste waar we naar kijken de content. Vaak zie je dan dat teksten niet goed geoptimaliseerd zijn voor de juiste zoekterm, of dat ze simpelweg te kort zijn of niet goed leesbaar. Google vindt het heel belangrijk dat teksten een bepaalde structuur hebben en dat ze lezers ook echt verder helpen. Door de content te verbeteren en extra pagina’s met SEO-teksten aan te maken, kunnen we er voor zorgen dat Google je site meer gaat waarderen.

5 redenen waarom je niet bovenaan staat in Google
Foto: achinthamb / Shutterstock.com

Google vertrouwt je niet

Helaas ben je er met alleen goede content tegenwoordig nog niet. Met name in branches waar de concurrentie wat hoger is, moet je aan Google laten zien dat je ook te vertrouwen bent. Doe je dit niet? Dan zullen sites die op dit gebied beter scoren altijd boven je staan. Al sinds jaar en dag kijkt Google naar verwijzende domeinen (backlinks) om te bepalen hoe betrouwbaar ze een website achten. Het afgelopen jaar is ook EEAT steeds belangrijker geworden: expertise, ervaring, autoriteit en vertrouwen (trust). Wanneer het voor Google bijvoorbeeld niet duidelijk is wie de eigenaar is van de site of wanneer er geen telefoonnummer op de site staat, zal Google het niet vertrouwen en blijf je laag staan.

Website is te traag

Een vierde – weliswaar wat minder voorkomende – oorzaak van slechte prestaties in Google zijn technische problemen. Met name een site die te langzaam laadt of die niet netjes laadt (met bijvoorbeeld veel verschuivingen tijdens het laden) zien we geregeld. Dit zorgt voor een slechte gebruikerservaring en ook daar houdt Google niet van. Om dit op te lossen kan goede website hosting vaak al een groot verschil maken, maar soms is een grondige make-over een betere oplossing.

Te veel optimalisatie

Wat we tot slot ook nog regelmatig tegenkomen zijn websites die op ieder vlak op het oog supergoed scoren: content helemaal geoptimaliseerd, speciale plug-ins om de site sneller te maken, veel backlinks (meer nog dan sites die erboven staan) en allemaal slimmigheidjes die we hierboven nog niet eens hebben genoemd. Waarom staat zo’n site niet bovenaan in Google? Vaak is juist een teveel aan optimalisatie hier de boosdoener. Denk aan te veel zoektermen in teksten, te veel backlinks naar dezelfde pagina of veel backlinks in een korte tijd. Google zal dan merken dat je te veel probeert om de zoekmachine naar je hand te zetten, en dan word je afgestraft.

Kortom: staat je website niet bovenaan in Google? Zorg dan voor betere SEO dan je concurrenten. Optimaliseer je content, zorg voor vertrouwen en verbeter de technische prestaties, maar wel altijd met mate. Of ga op zoek naar een betrouwbaar SEO bureau 😉.

Picture of Roy de Clerck

Roy de Clerck

Roy de Clerck is eigenaar en oprichter van Vizibly. Als SEO specialist en copywriter heeft hij al talloze webshops en bedrijfswebsites in de bovenste regionen van Google laten verschijnen, waaronder die van diverse klanten van 072DESIGN.
Picture of Roy de Clerck

Roy de Clerck

Roy de Clerck is eigenaar en oprichter van Vizibly. Als SEO specialist en copywriter heeft hij al talloze webshops en bedrijfswebsites in de bovenste regionen van Google laten verschijnen, waaronder die van diverse klanten van 072DESIGN.