skip to Main Content
072 737 0337 info@072design.nl
Google Panda 4.0

Google Panda 4.0

Gisteren liet Google-eigenaar Matt Cutts het internet op zijn grondvesten schudden door in een tweet de lancering van Google Panda 4.0 aan te kondigen. Google Panda is een aanvulling op het algoritme dat Google gebruikt om zoekresultaten goed te kunnen filteren en kwaliteit voorrang te geven op de zogenaamde ‘content-boerderijen’ op het web. Deze inhoudelijk slechte websites die louter gemaakt worden voor financieel gewin konden voor de lancering van Panda vrij makkelijk scoren in de zoekmachines en dat was Google een doorn in het oog.

Een zoekmachine als Google heeft (buiten het eigen verdienmodel om) de primaire functie om de gebruikers de best mogelijke zoekresultaten aan te bieden en dat was tot enkele jaren geleden bijna onmogelijk door alle goudzoekers op het web en daar is met de introductie van Panda in 2011 al heel wat verbetering in gekomen.

Wat zijn de consequenties van Panda 4.0?

Omdat de lancering pas is ingezet is het nog onduidelijk wat de impact gaat zijn voor mensen met een website, wel werd bijvoorbeeld meteen al duidelijk dat een grote partij als Ebay, dat veel gebruikt maakt van spammerige tactieken om zoekmachines te beïnvloeden zwaar geraakt wordt door de update. De boodschap die we daar eigenlijk van meekrijgen is een boodschap die we inmiddels allemaal al in onze oren hadden moeten knopen: schrijf eigen content en zorg ervoor dat je opvalt in de menigte!

(foto met dank aan seroundtable.com)

Back To Top