Blog

jan 11

Het jaar van de SSL-beveiliging

Vanaf deze maand heeft browser Google Chrome een nieuwe versie gelanceerd met daarin een functie die voor heel veel websites en shops van groot belang gaat zijn. De browser van de internetgigant gaat sites die betalingsgegevens of wachtwoorden verzenden, maar geen SSL-certificaat hebben als onveilig markeren en dit zal in de toekomst worden toegepast op alle websites zonder een certificaat. Dit kan niet alleen directe vervelende gevolgen hebben in de vorm van waarschuwingen aan de bezoekers van je website, maar het zorgt er ook voor dat jouw website uiteindelijk een val zal gaan maken in de zoekmachine van Google.

Wat is een SSL-certificaat eigenlijk?

Heel simpel gezegd (en daar houden we van) is een SSL-certificaat een verzameling bestandjes die informatie op je website kunnen versleutelen tot een onleesbare brei voor mensen en programmaatjes (lees: hackers) die graag gevoelige en persoonlijke informatie proberen te achterhalen. Een SSL-certificaat zorgt ervoor dat zaken als wachtwoorden, ingevulde contactformulieren en betalingsgegevens niet achterhaald kunnen worden. Dat is fijn voor jou als website/shop eigenaar, maar ook voor jouw klanten, want die verstrekken deze gegevens doorgaans aan jou.

Waarom drukt Google veilig internet er nu doorheen?

De hoofdreden van Google om de beveiliging van websites nu echt een prioriteit te maken is geen commerciële overweging. De internetgigant wil haar gebruikers (en dat zijn wij allemaal) een veilige gebruikerservaring aan kunnen bieden en daar valt veel voor te zeggen. Om website-eigenaren te dwingen om actie te ondernemen heeft Google zeer duidelijk aangegeven dat een veilige website voorrang gaat krijgen op een onveilige website en dat betekent dat jouw website als deze niet goed beveiligd is een vrije val kan gaan maken in de zoekmachine.

Hoe zie ik of ik een veilige website heb?

Een veilige website is te herkennen aan een groen slotje in je browser en sinds begin januari (in Chrome) de melding ‘Veilig’ daarvoor:

Een website zonder certificaat krijgt een (i) met daarbij de melding ‘Niet veilig’:

Volgens diverse toonaangevende tech-blogs is dit slechts een voorzichtig begin van Google en de verwachting is dat de (i) met de melding ‘niet veilig’ in de nabije toekomst zal worden opgevolgd door een rood kruis en misschien zelfs met een website die niet meer te bezoeken valt met Google Chrome.

Wat betekent dit voor jouw website?

Als je een webshop of website hebt waarbij er een account moet worden aangemaakt en/of er betalingsgegevens moeten worden verzonden dan is het zaak om direct een SSL-certificaat aan te vragen en te laten installeren. Als er geen privacy-gevoelige informatie via je website wordt verzameld dan is de noodzaak iets minder hoog, maar ook dan raden wij je aan om alvast actie te ondernemen. Nu alvast de juiste stappen zetten zorgt er in ieder geval voor dat Google je leuk blijft vinden en dat is niet geheel onbelangrijk.

Een SSL-certificaat bij 072DESIGN

Wij bieden twee varianten aan, de eenvoudige domeinvalidatie met alleen het groene slotje in de browser voor € 34,95 ex. btw per jaar of de variant met uitgebreide validatie. Na een check van je bedrijfsgegevens krijg je bedrijfsgegevens én groene adresbalk in de browsers te zien. Dit certificaat is bij ons verkrijgbaar voor € 250 ex. btw per jaar. Aangezien dat best prijzig is raden wij 9 van de 10 keer de goedkopere variant aan. Deze voldoet technisch aan dezelfde eisen en zal bijna voor alle organisatie meer dan voldoende zijn.

Als je klant bent bij ons dan nemen wij automatisch contact met je op om de mogelijkheden te bespreken.