Leads kopen voor jouw bedrijf, werkt dat? (nee, duh!)

Leads kopen voor jouw bedrijf: een goede manier om aan sales te komen?

Als ambitieuze ondernemer ben je altijd op zoek naar nieuwe klanten en extra sales voor jouw bedrijf. Daarvoor kan leads kopen een interessante manier lijken. Het idee is dat je bij een sales bedrijf dat leads verzamelt en contactgegevens koopt van mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in jouw product of diensten. Hoe werkt die verkoop precies? Past dit bij jouw bedrijf? En is het inkopen van leads een slimme manier om sales te genereren? Wij denken van niet, en we leggen ook nog eens uit waarom!

Hoe werkt het inkopen van leads precies?

Even snel Googelen en je vindt al snel flink wat bedrijven waarbij je leads kan inkopen. Deze sales bedrijven bieden lijsten met adressen, telefoonnummers en e-mailadressen aan van mensen. Denk aan telefoonnummers van 200 tandartsen of de gegevens van 100 mensen in Alkmaar die online een waardebepaling voor hun huis hebben aangevraagd. Of denk aan een soort abonnement waarmee je maandelijks 20 nieuwe contacten doorgestuurd krijgt. Het idee is telkens hetzelfde: je betaalt en daarvoor krijg je gegevens. Klinkt een beetje schimmig, en dat is het ook (hierover zo meteen meer).

Leads kopen effectief? Nee, dat kan beter!

Waarom zou je leads kopen voor jouw bedrijf?

Over de voordelen van het inkopen van leads kunnen we kort zijn: het is makkelijk en het is goedkoop. Als kleine of startende ondernemer is het daarom heel verleidelijk om hier gebruik van te maken, maar er is één klein probleem: het werkt niet.

Waarom is dit geen goede manier om sales te krijgen voor je bedrijf?

Simpel: leads die je inkoopt converteren heel slecht. Want wie gaat er nu in zee met een totaal onbekend bedrijf dat contact opneemt via mail of telefoon? Grote kans dat ze bij het horen van de naam van jouw bedrijf direct de hoorn erop leggen. Uit onderzoek is dan ook gebleken dat dit soort ‘cold calls’ (of cold mails) maar in 1% van de gevallen tot een verkoop leidt. Honderd keer bellen voor één klant kost zeeën van tijd en op die manier dus bakken met geld!

En er is nog een reden waarom het snel en goedkoop aanschaffen van contactgegevens een hele dure hobby kan worden: het benaderen van mensen die geen klant van je zijn is in veel gevallen namelijk illegaal. De Algemene wet gegevensbescherming (AVG) zegt namelijk dat je marketingberichten alleen mag versturen wanneer de ontvanger hier nadrukkelijk toestemming voor heeft gegeven. Dat is bij het kopen van leads niet het geval, dus je riskeert een flinke boete.

Gebruik inbound marketing om leads te genereren voor jouw bedrijf

Veel effectiever dan leads kopen is het zelf genereren van leads met behulp van inbound marketing. Klinkt moeilijk, maar dat is het niet: zorg dat je een sterke website hebt, met een helder verhaal waaruit blijkt dat jouw bedrijf dé oplossing biedt voor het probleem van de bezoeker. Maak je site vindbaar met SEO, SEA of via social media, en je zult zien dat mensen uit zichzelf contact met jou gaan opnemen: warme leads die aan een paar woorden genoeg zullen hebben om klant bij jou te worden!

Hulp nodig bij het zelf genereren van leads waar je wat aan hebt? En wil je vanaf nu écht groeien met je bedrijf? Neem dan vrijblijvend contact op om kennis te maken.

Picture of Martijn Benjamin

Martijn Benjamin

Al 20 jaar specialist in het maken van Wordpress websites op maat voor klanten en sinds 2012 eigenaar van 072DESIGN. Als aanvoerder van ons (bewust) kleine team, werk ik dagelijks met heel veel plezier voor onze klanten in de regio Alkmaar.
Picture of Martijn Benjamin

Martijn Benjamin

Al 20 jaar specialist in het maken van Wordpress websites op maat voor klanten en sinds 2012 eigenaar van 072DESIGN. Als aanvoerder van ons (bewust) kleine team, werk ik dagelijks met heel veel plezier voor onze klanten in de regio Alkmaar.