Nederlandse webwinkels hebben in het derde kwartaal van 2017 een gezamenlijke omzet van 5 miljard euro behaald en daarmee komen de totale online bestedingen voor het jaar nu uit op 15,7 miljard. Als de ingezette lijn zich doorzet in het laatste kwartaal van het jaar stevenen we af op een duizelingwekkende 22 miljard euro.
Spectaculaire stijging ten opzichte van 2016
Uit het onderzoek verricht door de Thuiswinkel Markt Monitor in opdracht van Thuiswinkel.org en PostNL kwam naar voren dat de eerste 9 maanden van dit jaar 14% hoger uitvallen dan in 2016.
Nederlandse consumenten deden in het derde kwartaal van dit jaar maar liefst 49,7 miljoen aankopen (39,0 miljoen productaankopen (+22% t.o.v. Q3 2016) en 10,7 miljoen online aankopen van diensten (+18%). Daarmee scoorde het kwartaal zelfs 22% hoger dan hetzelfde kwartaal in 2016. Met name de webwinkels die producten zoals kleding, speelgoed en elektronica deden het erg goed.
Positieve invloed Black Friday
Volgens Wijnand Jongen, directeur van Thuiswinkel.org hebben de komst van Buitenlandse fenomenen als Black Friday en Singles Day een gunstige invloed op de online aankopen en daarom verwacht de organisatie dat de 22 miljard gehaald moet kunnen worden. Vooral ook omdat de decembermaand traditioneel gezien altijd al een goede maand is in verband met Sinterklaas en de Kerst.
Health & Beauty de grootste stijger
De sector die het meest wint in het derde kwartaal is de categorie ‘Health & Beauty’. Met een stijging van 57% is de ontwikkeling spectaculair te noemen. Niet alleen deze sector doet het prima, in de onderstaande grafiek is te zien dat de groeipercentages in vrijwel alle categorieën meer dan stevig te noemen zijn.