Voordat je een nieuwe website laat bouwen is het van groot belang om alvast na te denken over een (flink) aantal zaken om tot een site te komen waarin je jouw verhaal op de goede manier naar buiten weet te brengen. In dit stappenplan voor een nieuwe website helpen we je alvast in de goede richting.
Stappenplan website
De doelstelling
Voordat je begint met het bouwen van een website is de belangrijkste vraag eigenlijk heel simpel: wat wil je precies bereiken met je website? Wil je websitebezoekers een product of dienst verkopen, wil je dat mensen offertes of informatie opvragen of is het je doelstelling om mensen simpelweg te informeren over de mogelijkheden die jouw bedrijf biedt? Wat je keuze hierin ook gaat zijn, zorg er vooral voor dat dit doel zo concreet mogelijk is.
De doelgroep
Wat voor mensen bezoeken de website van je bedrijf en wie wil je direct aanspreken? Via een marketingplan (of heel veel logisch nadenken) weet je waarschijnlijk al welke klant je voor ogen hebt. Als je die doelgroep al in het vizier hebt, dan is het zaak om te kijken waar deze potentiële klanten behoefte aan hebben. Wat willen ze wel en wat willen ze niet en hoe vertaal je die behoeften weer naar een zo helder mogelijk verhaal zodat een websitebezoeker precies weet wat jij ze kunt bieden.
Concentreer je op de regio
Nederland en misschien zelfs de hele wereld veroveren? Dat kan, maar zet de stappen wel in de juiste volgorde. Om onszelf als voorbeeld te nemen: wij focussen ons bijna uitsluitend op de regio waar we zelf zitten. Een website bouwen kunnen we ook voor iemand die 200 kilometer verderop zit, maar voor de communicatie is het veel beter om je klanten bij je in de buurt te hebben.
Daarnaast is een zoekmachine als Google meer en meer bezig om de gebruiker de beste optie in de buurt aan te bieden. Voor een sneller en beter resultaat raden wij bijna al onze klanten aan om de doelgroep (in eerste instantie) niet al te groot te maken. Verover eerst de woonplaats, dan de regio en daarna pas de wereld!
De lay-out
Er zijn twee hele goede manieren om te bepalen welke kant je op wilt met de lay-out van je website. Onze persoonlijke favoriet is het bekijken van andere websites ter inspiratie. Het wiel opnieuw uitvinden hoeft vaak niet en wat ergens anders goed werkt, zal dat bij jou ook doen.
Dit werkt twee kanten op trouwens, je kunt het vergelijken ook heel goed doen om in kaart te brengen wat je echt niet mooi vindt. Door dit goed te doen krijgt een websitebouwer ook een veel beter idee van wat jij wel en niet leuk vindt.
Een andere optie die goed werkt is het maken van een moodboard. Hiervoor kan je bijvoorbeeld gebruik maken van Pinterest. Via dit social media kanaal kan je een digitaal prikbord maken van allerlei afbeeldingen om zo tot een mooi pallet van dingen te komen die jou persoonlijk aanspreken. Zo krijg je voor jezelf een duidelijk beeld, maar help je jouw webdesigner ook om ervoor te zorgen dat jouw site uiteindelijk de juiste uitstraling krijgt.
Huisstijl
Eigenlijk had deze alinea net zo goed als eerste in onze lijst kunnen staan, want de huisstijl is in ons werk voor jou allesbepalend. De identiteit van je bedrijf begint met een goed verhaal, maar een goed logo is net zo belangrijk omdat mensen je gaan herkennen aan een duidelijke huisstijl.
Wat wil je uitstralen en welke kleuren wil je gaan gebruiken? Heb je een slogan? Het is heel goed om hier veel tijd en aandacht in te steken omdat een goede huisstijl je bedrijf heel veel beter kan maken. Als websitebouwers gebruiken we de huisstijl van onze klanten als leidraad voor onze ontwerpen, omdat we je graag helpen om al jouw uitingen op één lijn te krijgen met elkaar. Iemand moet op jouw site zonder te knipperen al zien met wie ze te maken hebben.
Opbouw van de menustuctuur
Voordat er een site met een handig content management systeem kan worden gebouwd moet er in kaart worden gebracht welke structuur de site nodig heeft, of beter gezegd: welke menustructuur zou je graag zien? Welke informatie wil je op je website hebben, hoe ga je dat onderverdelen over de pagina’s op je site en hoe link je dat weer allemaal naar elkaar toe. Onze tip is om er vooral voor te zorgen dat je het overzichtelijk houdt zodat je jouw bezoekers bij de hand kunt nemen en ze door de site heen helpt. Je wil voorkomen dat een potentiële klant meer dan twee keer moet klikken om bij zijn of haar doel te komen. Hierbij is een grote rol weggelegd voor de webdesigners, die je met hun ervaring ook goed kunnen adviseren.
Functionaliteiten
Als je alle bovenstaande stappen hebt doorlopen is het van belang om na te denken over de functionaliteiten binnen je website. Wil je dat mensen een product bij je kopen dan denk je aan een webshop (module), maar wil je mensen meer informeren dan zijn er vaak meer interactieve functionaliteiten nodig. Wil je dat mensen zich inschrijven voor een dienst of bijvoorbeeld reageren op een vacature dan is het zaak om te denken aan de opbouw van wat complexere formulieren. Door dit voor jezelf al goed op een rijtje te zetten zorg je ervoor dat de opdracht die je neerlegt bij je websitebouwer ook zeer concreet wordt. Dit voorkomt misverstanden en zorgt er ook nog eens voor dat de snelheid waarmee jouw website gerealiseerd kan worden omhoog gaat.
Focus!
Je werkt voor jezelf en je wilt het allemaal! Heel herkenbaar, maar misschien niet zo slim. Kan alles wat je met je nieuwe website wilt bereiken ook echt meteen? Waarschijnlijk niet en daarom is het slim om je te concentreren op de belangrijkste dingen. Wil je bijvoorbeeld graag bloggen, maar weet je nu al dat je daar te weinig tijd voor hebt? Laat het dan (voor nu) even zitten. Als bezoekers op je website zien dat het laatste bericht twee jaar eerder werd geschreven dan ziet dat er niet goed uit.
Concentreer je op je diensten en zorg ervoor dat jouw bezoekers en zoekmachines snappen wat jij te bieden hebt en plan elk half jaar een moment voor jezelf waarop je kritisch kijkt naar wat je online doet en wat er nog beter kan. Dit kan je bijvoorbeeld doen door je statistieken goed in de gaten te houden met behulp van Google Analytics, waar je kunt zien welke pagina’s goed worden bezocht. Als potentiële klanten een bepaalde pagina veel bezoeken, maar geen contact met je opnemen, dan weet je bijvoorbeeld meteen waar je nog wat kunt winnen. Misschien ontbreekt er wel een duidelijke plek op je website waar mensen contact met je op kunnen nemen.