Blog
mei 18

Waarom bloggen belangrijk is

We betrappen onszelf er zeer regelmatig op dat we te weinig bloggen vanuit ons bedrijf. Dat is geen onwil, maar bijna altijd het gevolg van veel werk (ook niet verkeerd natuurlijk). Hét moet echter wel anno 2016, gewoonweg omdat zoekmachines als Google dit heel erg belangrijk vinden. We hebben een aantal goede redenen om te bloggen voor jullie op een rijtje gezet.

Schrijf zelf en wees relevant

Als Google iets belangrijk vindt dan is dat relevante content en originaliteit. Er zijn heel veel sites die informatie bieden, maar wij zien vaak dat de inhoud niet zelf geschreven is. Mensen lezen iets leuks op een andere website, schrijven er een korte introductie boven en plakken dan het originele bericht op hun eigen blogpagina. Op deze manier kan je heel makkelijk actueel blijven, maar je krijgt er maar weinig voor terug omdat zoekmachines heel slim zijn. Natuurlijk hoef je het wiel niet opnieuw uit te vinden, maar probeer echt zelf te schrijven en te boeien. Jij weet als ondernemer als geen ander wat er speelt binnen jouw vakgebied en zowel jouw bezoekers als zoekmachines horen de ins- en outs graag van je.

Waarom bloggen belangrijk isBlog regelmatig

In de introductie op deze blog geven we zelf aan dat de tip die we nu gaan geven voor ons zeer nuttig is. Als je niet blogt (of andere dingen toevoegt aan je website) dan zien zoekmachines dat ook en wordt je website langzamerhand een soort dode hoek voor de Google’s van deze wereld en dat is niet goed als je gevonden wilt blijven worden.  Op de vraag hoe vaak je dan moet bloggen is het antwoord vrij simpel: zo veel mogelijk!

Elke dag iets schrijven is voor iedere ondernemer zo goed als onmogelijk, maar probeer (net zoals wij nu doen) elke week iets te doen.  Een goede strategie is om voordat je begint eens goed na te denken over de zaken die belangrijk zijn binnen jouw vakgebied. Maak daarnaast een lijstje van websites die je vaak bezoekt en waar relevant nieuws op verschijnt, zodat je altijd genoeg inspiratie hebt voor een blog.

Gebruik de juiste zoekwoorden

Zoekwoorden gebruiken als trucje werkt gelukkig niet meer in Google, maar desondanks is het wel belangrijk om de juiste zoekwoorden te verwerken in je blogs. Welke woorden belangrijk zijn binnen jouw vakgebied kan je vrij eenvoudig vinden door zelf te zoeken op de diensten die je aanbiedt. Google geeft automatisch suggesties voor zoekwoorden en alternatieven bij zoekopdrachten. Daarnaast kan je (met een Adwords-account) inloggen bij de Google Adwords Keyword Tool. Probeer deze zoekwoorden te verwerken in je teksten zodat je op deze zoekwoorden gevonden kan worden in de zoekmachines.

Gebruik relevante links

Het is erg nuttig om links te verwerken in je blogteksten. Als je bijvoorbeeld verwijst naar een wettelijke verandering binnen je vakgebied dan is het goed om een linkje te plaatsen naar de website waarop deze wijziging staat. Je mag ook naar je eigen website verwijzen binnen een blog. Als je bijvoorbeeld diensten als zoekmachine optimalisatie of zakelijk bloggen aanbiedt dan is het goed om dat uit te lichten. Ook als je al eens eerder een blog hebt geschreven over hetzelfde onderwerp is een link naar het oudere blogje ook zeer nuttig. Bezoekers zullen doorklikken en langer op je website blijven, terwijl zoekmachines zien dat je dit allemaal goed op orde hebt.

Deel je blogs via Social Media

Als je blogt dan is het slim om wat je hebt geschreven te delen via Social Media. Als ondernemer heb je ongetwijfeld profielen op Twitter, Facebook en LinkedIn en het is goed om je website te koppelen aan deze kanalen (geen idee hoe dat moet? Wij helpen graag) of om de links handmatig te delen door de link te plakken op je pagina’s. Dit crossmediale posten zorgt ervoor dat je bereik groter wordt en je dus meer bezoekers naar je website trekt.