Meer merkbekendheid of lezers informeren
Je wil graag een zakelijke blog bijhouden voor je bedrijf of organisatie, of simpelweg je kennis delen met anderen? Maar waar moet je zoal rekening mee houden? Hoe zorg je ervoor dat jouw artikelen niet verdrinken tussen al die andere artikelen en wat is SEO?
Ieder bedrijf heeft tegenwoordig zijn eigen website. De marketingwereld verplaatst zich razendsnel naar het internet. Op deze bedrijfspagina’s vind je vaak blogs terug. Hier lees je de laatste aanpassingen binnen een organisatie, interessante weetjes over het bedrijf of persberichten.
Laat WordPress het werk doen
Via sites die gemaakt zijn met WordPress kan iedereen eenvoudig beginnen met bloggen. Nadat je een website hebt laten maken kan je zelf makkelijk aan de slag (en wij helpen je op gang natuurlijk). Er zijn enkele puntjes waar je rekening mee moet houden om een succesvolle zakelijke blog te schrijven:
Bepaal je doelgroep
Demografie
Voor je begint is het belangrijk om je doelgroep te bepalen en liefst zo specifiek mogelijk. Voor welke leeftijdscategorie schrijf je? Is het voor mensen uit een bepaalde sector? Of gaat het meer om de regio waarin de lezer zich bevindt? Probeer je een fictief persoon (ook wel persona) voor te stellen die perfect binnen jouw doelgroep past. Dit doe je door de demografische factoren te overlopen. Wat is de leeftijd en het geslacht van je persona? Wat is zijn of haar woonplaats, nationaliteit en beroep?
Gedrag en psychologie
In sommige gevallen kan het ook handig zijn om je te verdiepen in hun gedrag en psychologische kenmerken. Wat zijn hun ambities? Bestaat je doelgroep uit introverte of extraverte mensen? Als je erin slaagt je lezer een gevoel te geven van betrokkenheid zal je blog meer effect hebben. Probeer je in te beelden met welke vragen jouw doelgroep zit en beantwoordt deze ook meteen in je artikel.
Wat is het doel van je tekst
Pas je schrijfstijl aan
Wat wil je bereiken met deze tekst? Een zakelijke blog kan verschillende doeleinden hebben. Waar wil je je lezers van overtuigen? Wat wil je teweeg brengen? Is het de bedoeling dat jouw tekst meer bezoekers naar een website lokt, of moet je tekst aanzetten tot het kopen van een product? Dit moet je weten voor je begint met schrijven. Een wervende tekst schrijf je anders dan een tekst die dient om te informeren.
Betrouwbaarheid
Een zakelijke blog moet vooral betrouwbaar zijn. Zeker als je jouw bedrijfsnaam hiermee wil linken. Citaten kunnen hierbij helpen. Een pakkend citaat van een belangrijk persoon binnen je onderwerp is een meerwaarde voor je artikel. Je moet zeker nagaan bij de persoon zelf of je dit citaat mag gebruiken en of het volledig juist is.
Schrijven is schrappen
Korter is beter
Wanneer we artikelen lezen op het internet doen we dit anders dan wanneer er een krant voor ons ligt. Op het internet moet alles wat sneller gaan. Draai daarom niet rond de hete brij. Wees duidelijk over het onderwerp en doel van je tekst. Maak gebruik van spreektaal in plaats van lange formuleringen. Korte woorden zorgen ervoor dat het geheel beter leesbaar wordt. Lees je tekst na en ga schrappen. Kijk na welke woorden overbodig zijn en geen meerwaarde bieden aan je zin.
Wees direct
Schrijf in de actieve wijs. Te veel ‘zullen’, ‘kunnen’ en ‘worden’ zorgt voor een passieve tekst. Het is belangrijk dat als je de aandacht van je lezer eenmaal hebt, je deze ook vasthoudt. De actieve wijs wordt ook gebruikt om mensen aan te zetten tot kopen.
Gebruik bulletpoints
Mensen lezen liever lijstjes. Opsommingen geven ons een kort en overzichtelijk beeld en kunnen een lange tekst luchtiger maken. Je kan heel veel waardevolle informatie kwijt in een lijstje maar maak ze ook niet te lang. Gebruik een oneven aantal bullets en maximum zeven. Is je opsomming langer dan zeven bullets verlies je weer de aandacht van de lezer. Uit tests blijkt dat het laatste puntje van een lijstje meer bekeken wordt dan de anderen. Zet je belangrijkste punt dus onderaan.
Besteed aandacht aan je tussentitels
Opvallende titels trekken de aandacht van de lezer. Je titel moet dus boeiend klinken maar ook duidelijk omschrijven waar de alinea over gaat. Een vage tussentitel kan een lezer doen afhaken. De tussentitels verdelen je tekst in alinea’s maar zet ze niet te ver uit elkaar. Teksten op het internet worden vaak gelezen op tablets of smartphones, als men om de vijf regels moet gaan scrollen, lijkt je tekst minder overzichtelijk. De ideale lengte per paragraaf is voor een webtekst slechts 45 woorden.
Welke tools gebruik je best
SEO-schrijven
SEO staat voor ‘Search Engine Optimization’. Je tekst zal natuurlijk veel meer bereik hebben wanneer hij tussen de eerste zoekresultaten verschijnt in Google. De meeste van ons kijken niet eens naar de tweede pagina van onze zoekresultaten. Door het gebruik van SEO kan je je blog optimaliseren. Kies uit je tekst eerst de belangrijkste zoekwoorden, wat is het kernwoord? Kies daarna twee of drie ondersteunende zoektermen. Zorg er vervolgens voor dat deze zoekwoorden voldoende gebruikt worden in je tekst. Gebruik ze ook in je tussentitels. Op deze manier zal Google sneller herkennen waar je blog over gaat.
De meta-omschrijving
Wanneer je tussen de zoekresultaten bladert in Google, zie je onder de SEO-titels, korte omschrijvingen waar de zoekwoorden die jij gebruikte, vet gedrukt staan. Dit is de meta-omschrijving. Dit korte tekstje omschrijft waar de pagina over gaat. Het helpt je niet om gevonden te worden maar kan de lezer overtuigen om op de link te klikken. Schrijf de meta-omschrijving dus sterk en wervend.
Gebruik beeldmateriaal
Een blog zonder foto’s of video’s ziet er natuurlijk maar saai uit. Een goede verhouding tussen beeldmateriaal en tekst voor een zakelijke blog, is 25% beelden en 75% tekst. Als je geen beeldmateriaal hebt waar jij de eigenaar van bent, surf dan eens naar sites als Shutterstock, iStock of bij onze gratis tips voor gratis stockfoto’s. Kijk tussen de categorieën en zoek een stockfoto die aansluit aan je onderwerp of boodschap.