Je weet dat het eigenlijk tijd is voor een (nieuwe) website, maar je ziet op tegen het kostenplaatje. Een knappe website met professioneel geschreven (SEO-proof) teksten kost je bij ons gemiddeld gezien tussen de 1500 en 2500 euro en we snappen heel goed dat je een beslissing om het toch maar te doen een beetje voor je uitschuift. Of dit terecht is? Wij denken van niet en we gaan je in dit artikel proberen uit te leggen dat een website geen kostenpost is, maar een waardevolle investering in je eigen onderneming.
Kosten of investering?
Als je in termen van kosten denkt dan denk je eigenlijk aan geld uitgeven zonder dat je hier wat voor terugkrijgt en dat is in onze ogen een denkfout. Een website en een goede online strategie met professioneel geschreven teksten zorgen voor vindbaarheid, leads en nieuwe klanten. Zo kan het zijn dat je de kosten voor een website er na één nieuwe klant weer hebt terugverdiend. Er is een simpele rekensom te maken om te zien hoe groot de investering in je website nu eigenlijk is:
Je neemt de kosten van een website en deelt dit door je eigen uurtarief en het aantal uren dat je nodig hebt om dit weer terug te verdienen. Buiten de rekensom is het ook nog aardig om na te denken over een goed werkende versus een slecht werkende website. Stel dat je door een niet goed functionerende website en slechte vindbaarheid elke maand één klant misloopt of dat je door slechte vindbaarheid genoodzaakt bent om een paar honderd euro per maand aan advertenties uit te geven…
Er zelf tijd insteken of die nuttiger besteden?
Het rekensommetje is simpel, maar je kunt er ook nog iets anders naar kijken (en dit zien wij in de praktijk heel vaak): je maakt liever geen kosten voor een website en gaat zelf aan de slag met een paginabouwer van hostingpartijen als Strato, Jimdo of Mijn Domein omdat ze je vertellen dat iedereen het makkelijk zelf kan. Je steekt er met gemak 40-50 uur in en komt dan tot de conclusie dat het toch niet zo makkelijk is als ze je wijs probeerden te maken. Je hebt dan tot op dat punt dan weinig directe kosten gemaakt, maar die 40 a 50 uur tegen je eigen uurtarief ben je kwijt en je bent nog geen stap verder gekomen. In onze ogen lijkt dat niet slim, de tijd die je kwijt bent had je veel beter in je eigen onderneming kunnen steken op de gebieden waar je eigen kracht wel ligt.
Kom in gesprek en voeg waarde toe
In onze overtuiging is een website altijd een investering die waarde toevoegt aan jouw bedrijf en nieuwe klanten aantrekt. Als jij die overtuiging deelt dan gaan we graag eens vrijblijvend in gesprek met je, we vinden namelijk niets leuker dan brainstormen met andere ondernemers!