fbpx
skip to Main Content

Handige tool: Neil Patel Ubersuggest

Zoekmachines en Google in het bijzonder kan je het beste bekijken als een marktplaats waar vraag en aanbod elkaar tegenkomen en dat betekent concreet dat je zelf invloed hebt op de vindbaarheid van jouw bedrijf. Met onze professionele SEO-teksten en Google Ads campagnes kunnen wij je altijd helpen, maar er zijn ook de nodige handige tools om je zelf een duwtje in de goede richting te geven. In dit artikel kijken we naar onze favoriete tool van allemaal: Ubersuggest van Neil Patel.

Wie is Neil Patel?

Neil Patel is een zeer bekende ondernemer, Analytics-expert en investeerder. De in Engeland geboren ondernemer heeft bedrijven als Crazy Egg, Hello Bar en KISSmetrics bedacht. Al deze bedrijven hebben als gezamenlijk doel dat ze jou als online ondernemer verder willen helpen door data goed te interpreteren. Hij hielp onder andere bedrijven als Amazon, Microsoft, Google en SalesForce bij hun online marketing en hij heeft daarnaast een zeer interessant blog waarin hij uitlegt hoe je veel meer uit je digitale aanwezigheid kunt halen.

Ubersuggest

Vroeger zocht je als SEO schrijver vooral in de zoekwoordenplanner van Google (onderdeel van Google Ads), maar dat was voor de gratis tool Ubersuggest. Het platform bestond al even, maar sinds Neil Patel het overnam in 2017 is het echt goed geworden. Omdat Patel vanuit zijn eigen bedrijven al precies wist wat wij wilden weten heeft zijn bedrijf echt een mooie tool gemaakt waar iedere bedrijfseigenaar zijn of haar voordeel mee kan doen. Ubersuggest is gratis en om net even meer te zien is het handig om een account aan te maken.

in ubersuggest kan je zoeken op zoekvolume in google
Voorbeeld van zoekvolume in Ubersuggest

Met Ubersuggest kan je simpel gezegd precies uitzoeken op welke zoekwoorden er wordt gezocht door de maandelijkse volumes direct te laten zien. Hier kan je als ondernemer een enorm voordeel halen omdat je precies kunt zien wat de zoekwoorden zijn die gebruikt worden in jouw branche en wie daar momenteel goed op scoren. En dat is niet alles, je krijgt een hele rits data gepresenteerd:

  • Zoekwoordensuggesties: jij zoekt op zoekwoord A en Ubersuggest laat je direct weten aan welke gerelateerde zoekwoorden je ook kunt denken
  • Zoekvolume: Hoe vaak wordt er per maand in Google gezocht op het zoekwoord
  • CPC (Cost per Click): Dit geeft aan hoeveel een klik naar jouw website zou kosten als je hierop zou adverteren in Google Ads
  • PD (Paid Difficulty): Dit zegt iets over de hoeveelheid concurrenten die al adverteren op het zoekwoord
  • SD (SEO Difficulty): Hoe veel concurrentie is er op organische (niet betaalde) wijze op de zoekterm

Als je online echt een verschil wil maken met jouw bedrijf is bovenstaande data echt iets wat je niet kunt laten liggen. Je kunt er zelf al genoeg uithalen met deze data, maar als je een zoekwoordenonderzoek laat doen en je teksten zou laten schrijven op basis van die zoekwoorden dan is de kans veel groter dat jouw bedrijf goed vindbaar gaat worden in de zoekmachines.

Je eigen website doorlichten

Ubersuggest kan nog meer, zo kan je ook je domeinnaam door laten lichten door het platform. De data en dan met name de geschatte bezoekersaantallen kloppen totaal niet, maar verder krijg je een heel aardig beeld over de positie van jouw website in de zoekmachines. Hoe sterk is je domein, hoeveel links verwijzen door naar jouw site (backlinks) en waar wordt je eigenlijk op gevonden?

Site audit

In het menu aan de linkerkant zie je nog veel meer opties, waaronder de site-audit. Hiermee wordt je site op nog meer punten doorgelicht:

Doe een site audit via Ubersuggest

Hierboven zie je hoe wij het doen in de audit en dat is best aardig. Zoals gezegd klopt het organische maandelijkse verkeer van geen kant (bekijk dat beter in Google Analytics), maar de andere scores geven een prima indicatie over de gezondheid van je website en je positie in Google. Je kunt dit voor jezelf doen, maar het natuurlijk ook gebruiken om te zien waarom jouw concurrentie hoger staat dan jij met je bedrijf (en dit weer in je voordeel gebruiken).

Conclusie: maak gebruik van die data!

Wil je hoger scoren in Google? Dan is Ubersuggest wat ons betreft (en wij gebruiken het veelvuldig) een superhandige tool voor zoekwoordenonderzoek en het maken van content. Als wij je hierbij kunnen helpen dan doen we dan natuurlijk ook graag, neem contact met ons op en maak een afspraak zodat we samen een mooie strategie kunnen bedenken voor jouw bedrijf.

[Coverfoto met dank aan PK Studio / Shutterstock.com]

Share on whatsapp
Share on facebook
Share on twitter
Share on linkedin
Share on email

Kom vrijblijvend langs

Heb je een onderneming en ben je klaar om te groeien? Of voldoet je huidige website niet meer aan je wensen? Maak dan een vrijblijvende afspraak bij ons op kantoor in Sint Pancras.

Back To Top